Categorieën

Provincie

Gemeentes

Plaats

Professionals

Vraag 5 offertes aan in jouw regio

Start hier

Trouwen in de Gemeente Vlaardingen

Gemeente Vlaardingen
Westnieuwland 6
3131 VX Vlaardingen

Trouwen in Vlaardingen

Uw trouwdag is een bijzondere en levensbepalende gebeurtenis. De gemeente Vlaardingen helpt u graag om er een onvergetelijke dag van te maken. Elk jaar trouwen ongeveer 350 mensen in Vlaardingen. Zij kiezen bewust voor onze stad vanwege de mooie trouwlocaties en de bijzondere sfeer.
Aan een dag die zo bijzonder is als uw trouwdag gaat heel wat regelwerk vooraf. Misschien wilt u wel een feest met een band, bijzondere trouwkleding en bloemen. Maar u moet ook een aantal formele zaken regelen. Zo moet u aangifte doen, heeft u officiële papieren nodig, moet u een datum en tijdstip vast laten leggen en een keuze maken voor de plaats van de plechtigheid. Bij al deze zaken is de gemeente u graag van dienst. Het is goed om u al vroeg te laten informeren.

Deze pagina kan u daarbij helpen.

Ik wens u nu alvast veel plezier bij de voorbereiding van uw huwelijk en natuurlijk een onvergetelijk mooie dag.

Bert Wijbenga
Burgemeester van Vlaardingen

Klik hier voor het overzicht van de trouwlocaties in Vlaardingen.

Afdeling burgerzaken

De afdeling Burgerzaken verzorgt de huwelijksvoltrekking en registratie van het partnerschap. De medewerkers informeren u graag over de trouwmogelijkheden in Vlaardingen.

De openingstijden van Burgerzaken zijn:

Maandag 08.00-19.00 uur (Alleen op afspraak)
Di t/m vr 08:00 - 16:00 uur

Bezoekadres: Westnieuwland 6
3131 VX Vlaardingen
Tel. (010) 248 4000

Trouwlocaties

Vlaardingen heeft behalve een prachtige trouwzaal ook andere mooie locaties waar u kunt trouwen.

Let op:

Het maximaal aantal personen die bij een huwelijk / partnerschap aanwezigen mogen zijn is: 30 personen, dit is inclusief het bruidspaar/partnerpaar en kinderen. Dit is zolang de overheid de basisregels van de overheid van kracht zijn. 

​​​​​Trouwzaal in het oude Stadhuis
Museum Vlaardingen - De koepelkamer
Het Delta Hotel
Stadsgehoorzaal Vlaardingen
Buitenplaats Vlaardingen
De Wijnboerderij
De Vreemde Vogel
De Kroepoekfabriek
Partycentrum ’t Prikkewater Packhuys
Brasserie Schinkelshoek
Overige locaties

Heeft u zelf een locatie gevonden waar u wilt trouwen of uw partnerschap wilt registreren? Vraag het college van burgemeester en wethouders dan schriftelijk of dit mag.

Stuur uw aanvraag via www.vlaardingen.nl/contactformulier of per post:

Het college van burgemeester en wethouders
Ter attentie van: Klantcontactcentrum
Postbus 1002
3130 EB Vlaardingen

Tarieven 2024 ( Onder voorbehoud)
  • Melding doen voor het huwelijk/geregistreerd partnerschap is gratis

Kosten trouwen of registratie partnerschap in de trouwzaal van het stadhuis

  • maandag t/m donderdag 10.00 - 17.00 uur: € 410,25
  • vrijdag 10.00 - 17.00 uur € 441,85
  • zaterdag 10.00 - 17.00 uur € 631,75

Kosten trouwen of registratie partnerschap op een andere locatie

  • maandag t/m donderdag 10.00 - 17.00 uur: € 410,25
  • vrijdag 10.00 - 17.00 uur: € 441,85
  • zaterdag 10.00 - 17.00 uur: € 631,75
  • zondagen en erkende feestdagen: € 1.162,80
  • vanaf 18.00 uur extra kosten: € 191,20

De genoemde kosten zijn de gemeentelijke leges die u voor het trouwen aan de gemeente moet betalen als u ergens anders trouwt dan in de trouwzaal op het stadhuis. Dit bedrag staat los van de kosten voor de locatie. Hiervoor ontvangt u van de locatie een factuur.

Overige kosten

  • uitbreiding standaard huwelijk/geregistreerd partnerschap aansluitend aan het laatste tijdstip: € 392,00
  • eenmalige benoeming van een buitengewone ambtenaar burgerlijke stand (babs) uit een andere gemeente: € 182,20 extra.
  • trouwboekje of partnerschapsboekje: € 28,85; luxe uitvoering € 36,65.
  • getuige van de gemeente: € 29,75 per persoon.
  • getuige van de gemeente bij gratis huwelijk/geregistreerd partnerschap: € 16,30 per persoon.
  • huwelijk livestreamen: eenmalig € 5,60.

Hoe werkt het?

Neem telefonisch contact op om te informeren naar de mogelijkheden via (010) 248 4000. Indien mogelijk kunt u de datum voor het huwelijk of geregistreerd partnerschap direct vastleggen. Neem minimaal één maand voor de gewenste datum contact op. U ontvangt per post of digitaal formulieren.

Deze formulieren vult u in en levert ze bij ons in. Dit kan op afspraak, via de post of e-mail. U bepaalt, in overleg met de gemeente, hoe u gaat trouwen of uw partnerschap aangaat.Uw melding wordt direct verwerkt en is gratis.

Na de melding moet u binnen een jaar trouwen of een geregistreerd partnerschap aangaan. De melding moet minimaal 2 weken voor het huwelijk of partnerschap geregistreerd zijn.

Op de dag van uw huwelijk of partnerschap wordt een huwelijksakte of partnerschapsakte gemaakt. Een huwelijksakte kan direct na het huwelijk aangevraagd worden. In verband met de verwerking van het huwelijk in het BRP duurt het ongeveer een week voordat u de akte ontvangt. Hou daar rekening mee als u u de akte, op afspraak, wil ophalen.

Bij een huwelijksvoltrekking mogen maximaal 75 personen aanwezig zijn. 

Voor het huwelijk/de partnerschap heeft u meerderjarige getuigen nodig, minimaal 2, maximaal 4. Heeft u geen ‘eigen’ getuigen, dan kunt u een getuige van de gemeente vragen.

Bent u in het buitenland geboren, heeft u niet de Nederlandse nationaliteit of heeft u in het buitenland gewoond, informeer dan bij de ambtenaar van de burgerlijke stand van de huwelijks/partnerschapsgemeente welke documenten u nodig heeft. 

U kunt trouwen of registreren in gemeenschap van goederen of op huwelijkse/partnerschapsvoorwaarden. Voor meer informatie kunt u terecht bij een notaris.

De ambtenaar van de burgerlijke stand bespreekt met u hoe u de plechtigheid rondom het huwelijk/partnerschap vorm wilt geven. Bij kosteloze huwelijken/partnerschappen wordt er geen contact met u opgenomen.

De verbintenis komt tot stand door het afleggen van een verklaring tegenover de ambtenaar van de burgerlijke stand die daarvan een huwelijksakte/partnerschapsakte opmaakt.

Let op: In het nieuws is gemeld dat de melding van voorgenomen huwelijk (ondertrouw) geheel digitaal kan. Op dit moment kan dat echter nog niet. De 'meldingen van voorgenomen huwelijk' kunnen niet elektronisch worden aangeleverd, omdat er een handtekening nodig is. De melding kan nu alleen nog schriftelijk (voorzien van kopie identiteitsbewijs) of in persoon gedaan worden. De wetgeving heeft nog niet voorzien in het gebruik van een digitale handtekening.

Copyright © 2024
Webdesign door Pixel Creation